Oproep: deelnemers voor lerend netwerk ‘Spelend leren en de taalontwikkeling van jonge kinderen’
Taal in Almere
Sinds het schooljaar 2022-2023 zijn verschillende Lerende Netwerken actief binnen het Programma Taal in Almere. In deze Lerende Netwerken hebben professionals uit kinderopvang en onderwijs samen geleerd over, en gewerkt aan, een concrete taalambitie. Ze hebben aanpakken ontwikkeld, ervaringen opgedaan en (kleinschalig) praktijkonderzoek uitgevoerd en deze kennis gedeeld binnen en buiten hun eigen netwerk. Dit met als doel om de taalvaardigheid van een gekozen doelgroep te versterken en de eigen taalprofessionaliteit door te ontwikkelen. Kijk op deze pagina voor een indruk van de thema’s en opbrengsten van de huidige Lerende Netwerken.
Lerend netwerk ‘Spelend leren en de taalontwikkeling van jonge kinderen’
In het onderwijs en de kinderopvang stimuleren we de taalontwikkeling van jonge kinderen onder andere door middel van spel. Binnen het lerend netwerk "Spelend leren en de taalontwikkeling" gaan wij samen op zoek naar antwoorden op vragen die te maken hebben met spelend leren en de taalontwikkeling van jonge kinderen. Samen met de andere deelnemers aan het lerend netwerk formuleren we een vraagstuk waaraan we gedurende één jaar, mogelijk twee jaar, werken. Vraag jij je bijvoorbeeld ook weleens af hoe spelend leren precies bijdraagt aan de taalontwikkeling van jonge kinderen? Wat betekent dit voor het handelen van professionals? En hoe zou een doorgaande lijn van peuters naar kleuters eruit kunnen zien?
We zijn op zoek naar deelnemers! Doe je mee? Meld je dan hier aan
Wat houdt deelname aan een Lerend Netwerk in?
Een Lerend Netwerk bestaat uit een procesbegeleider, vijf tot acht deelnemers en een inhoudelijk expert. Samen formuleren we een vraagstuk, proberen we dit vraagstuk beter te begrijpen en/of proberen we aanpakken uit, om vervolgens onze geleerde lessen en opbrengsten te delen binnen de eigen organisatie en met andere professionals in Almere.
Gedurende het schooljaar komt het Lerend Netwerk gemiddeld zes keer twee uur bij elkaar. Daarnaast vraagt iedere bijeenkomst van de procesbegeleider en deelnemers ongeveer vier uur voorbereiding. Voor deze tijdsinvestering ontvangen de procesbegeleider, deelnemers en expert een financiële tegemoetkoming vanuit het Programma Taal in Almere. We willen graag in januari 2025 met elkaar starten.
Voor wie?
Het lerend netwerk ‘Spelend leren en de taalontwikkeling van jonge kinderen’ is bedoeld voor opvang- en onderwijsprofessionals (zoals leerkrachten, pedagogisch medewerkers en coaches) en studenten die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp en interesse hebben om dit onderwerp verder uit te diepen door samen te leren.